Vakantie in Namibië

1 maart 2020 - Windhoek, Namibië

Hallo allemaal,

Na mijn mooie reis met Esther naar Tanzania en Zanzibar, was het maar een paar dagen tot de volgende ‘vakantie’. Tussendoor hadden we nog een gnoe met een gebroken been behandeld, een een zebra geopereerd, zijn oog was zo slecht, dat het verwijderd moest worden. En toen kwam mijn vader voor de eerste langs in Namibië! We hebben een redelijk intensieve maar geweldige trip gehad!

De eerste dag haalde ik hem op van het vliegveld, en reden we naar mijn huis in Brakwater. Dit ligt zo’n 16km van Windhoek. Mijn vaders reactie: ‘Zo, jij leeft in the middle of nowhere’… Ha, ik zal eens laten zien de komende dagen wat de echte ‘middle of nowhere’ is 😉 We hebben lekker uitgerust en bij gekletst, en wat rondgelopen op mijn plot. De wrattenzwijnen kwamen er gezellig bij 😉 De volgende dag zijn we Windhoek ingegaan, nou niet de meest bruisende stad, maar wel leuk om eens gezien te hebben. We zijn naar de Christ Church geweest, een kleine maar mooie kerk midden in Windhoek. Ook zijn we naar het Independence museum geweest, niet veel bijzonders, maar je kon helemaal naar boven, en had dan een prachtig uitzicht over Windhoek. Je kon goed zien dat Windhoek helemaal omringd is door bergen. We hebben nog over wat souvenirmarktjes gelopen, en toen weer terug naar huis gegaan.

De dag erna hadden we een bezoek naar Arnhem Cave gepland, maar Ulf maakte de dag iets uitgebreider; we moesten in de middag naar een sable job! Gelukkig lag Arnhem Cave op de route. De grot is de langste van Namibië, en is 4.5km. Er wonen 6 verschillende soorten vleermuizen. Binnen is het een constante temperatuur van 25oC, best warm! En de dieper je ging, des te lastiger werd het om genoeg zuurstof binnen te krijgen. We hebben het maar bij fase 1 gehouden, bij fase 2 moest je echt kruipen en jezelf door nauwe spleten wurmen. Daarna zijn we doorgegaan naar Albert. Zijn sables kregen een gezondheidscheck; hoeven bijwerken, vaccinaties, vitamines, hoornlengtes meten en ontworming. Papa kon aan de bak, na een spoedcursus injecteren kon hij de vaccinaties geven! We bleven bij Albert slapen, in zijn super-de-luxe lodge, want de volgende dag hadden we nog een job!

In de ochtend reden we door naar Willie, waar we oryxen, gnoes, springbokken en sables zouden darten vanuit de helikopter. Ook hier moest papa weer aan de slag; zijn taken waren het markeren van de dieren (zodat ze niet 2x gedart werden) en anti-teken vloeistof over de rug gooien. En… hij mocht een stukje meevliegen met de helikopter! Met piloot Teddy en Ulf dreven ze met de helikopter de sables naar een open plek, waar ze gedart werden. Toen papa uit de helikopter kwam glunderde hij van oor tot oor! Toen we klaar waren reden we terug naar de farm, waarop Willie met ondeugende ogen zei, ‘zullen we…?’ Papa stond achterop, en met zo’n 80km per uur scheurden we over de wegen en half door het veld :p Ben benieuwd hoeveel boetes je in NL hiervoor zou krijgen haha! Achterop de bakkie is de beste plek, en het is heerlijk de wind door je haren te voelen, en de adrenaline door je lijf te voelen gieren! We reden toen terug naar mijn huis, met het plan lekker uit te slapen de volgende dag maar… Erindi belde; een gewonde Afrikaanse wilde hond!

Zondag hadden we al gepland om naar de neushoornfarm van Juliette te gaan, maar nu moesten we dus wat eerder weg voor de wilde hond. Gelukkig lag Erindi op de route. De wilde hond was waarschijnlijk gegrepen door een leeuw, en had zijn poot lelijk beschadigd. Ulf heeft de kapotte spieren en huid weggesneden (zodat je een betere doorbloeding krijgt) en verbonden. Erindi heeft verschillende in- en uitgangen, en we mochten via de noordelijke in/uitgang naar buiten, dus we hadden een gratis game drive! We hebben een grote olifant bul gezien, vlak naast de weg! Verder wat antilopen, giraffen en gieren. Daarna moesten we nog best een eindje naar Juliette, waar we eind van de middag aankwamen.

Bij aankomst gingen we gelijk door voor een sundowner, met de anti-stroperij honden. We hadden geluk, wat al vrij snel zagen we de neushoorn met de grootste hoorn op de farm! We reden nog wat verder in het veld, waar we stopten om wat te drinken, en van de zonsondergang te genieten. Er kwamen zo’n 7 neushoorns bij ons staan, nieuwsgierig kijkend of we niet wat te eten mee hadden 😉 De volgende ochtend gingen we samen op pad om de neushoorns te zoeken en te voeren. Als we neushoorns zagen, gooide papa de brokken in de bakken en de werker de lucerne. Tussen de middag heb ik hem geleerd hoe om met het dartgeweer te schieten. De rest van de middag hebben we weer in het veld gereden, op zoek naar neushoorns. In de avond hadden we een echte Namibische braai, met veel (oryx) vlees, en een mooie maanopkomst. Een geslaagde dag!

De volgende ochtend namen we afscheid van Juliette, en reden we door naar Etosha Nationaal Park, zeg maar het Kruger van Namibië. Het park is 22,270 km2 groot, en we bleven midden in het park slapen, in Halali. We hebben heel wat dieren gezien, veel antilopen (bijv. gnoe, oryx, steenbok, springbok, impala, kudu, hartenbeest), struisvogels, giraffen, olifanten, leeuwen (3x!), gevlekte hyena’s, een zwarte neushoorn en verschillende vogelsoorten (kerkuil, secretarisvogels, Stanleys kraanvogels). De volgende dag reden we vanuit Etosha door naar Swakopmund, een hele rit! Pas rond lunchtijd waren we uit Etosha, en vervolgden we onze weg naar de kust.

Eind van de middag kwamen we aan in Swakopmund, en na een rit van bijna 600km gingen we eerst even lekker de benen strekken! Vanaf ons huisje liepen we naar de kust, en hebben we naar onder het genot van een pizza naar de zonsondergang gekeken. De volgende dag hebben we Swakopmund verkent, dit is nog echt een heel Duits-achtige plek, met mooie gebouwen. Eigenlijk lijkt het helemaal niet alsof je in Namibië bent. Ook was het best bewolkt en lekker koel. We zijn naar het aquarium geweest, waar een deel van het Namibische onderwater leven te zien is. Ook zijn we naar een slangenhuis waar Namibische reptielsoorten te zien waren geweest. Daarna zijn we de pier op gegaan, en hebben we uiteindelijk daar gegeten (er is een restaurant helemaal aan het einde van de pier). We hadden de beste plek, aan het raam, met de zee rondom ons heen. De volgende dag werden we opgehaald om een woestijntoer te gaan maken, in de Namib woestijn vlakbij Swakopmund. We gingen hier op zoek geweest naar de ‘woestijn-5’, en we hebben er 4 van de 5 gezien! Een woestijn gekko, adder, hagedis en een kameleon. Ook hebben we een skink gezien. Nummer 5 is een spin, maar die zat in de nest-periode en werd dus met rust gelaten. De gids was erg leuk, hij wist heel veel te vertellen. De duinen waren prachtig! Rond lunchtijd was het tijd om terug naar Windhoek te gaan.

De volgende dag hebben we lekker uitgeslapen (al is dat lastig met de Francolin vogels die al om 5 uur een enorme herrie maken), en hebben een kort ritje over Ulf’s farm gemaakt. In de avond zijn we bij Windhoek’s bekendste restaurant wezen eten; Joe’s Beerhouse. Het eten is lekker, maar er is ook enorm veel te zien, de eigenaren stallen al hun verzamelingen uit. De volgende dag was het helaas alweer gedaan met de vakantie. Papa vloog na 12 mooie dagen weer terug naar Nederland. In die 12 dagen hebben we zo’n 2125km gereden, als je dat op de Europese kaart legt, is dat ong. van Zeist naar Lissabon (2207km)!

Fotos zijn hier te vinden:  https://photos.app.goo.gl/1iLsEbenzZ72NbxB6

Groetjes Mariska