Update

28 november 2023 - Windhoek, Namibië

Het jaar is alweer bijna voorbij…

Hoi allemaal! Ik weet niet of de tijd in Nederland ook zo vliegt, maar het jaar is alweer bijna voorbij! Mijn laatste update was alweer van eind juli, en we hebben een hoop gedaan. Over het algemeen was het een druk jaar, een paar grote jobs, en een boel kleine. Het was vooral veel en ver rijden dit jaar 😉

In Augustus zijn we naar Angola geweest, waar we giraffen en tsessebes naar een reservaat hebben gebracht. Een trip van zo’n 2200 km! Het was wel spannend, want tsessebes zijn geen makkelijke antilopen omdat ze nogal ‘hardegat’ (koppig) zijn. Ze vechten ook met elkaar, dus de grote moesten apart staan. De jongen hebben we speciale caps op de horens gedaan, zodat ze mekaar nier zo makkelijk kunnen steken. Daarnaast de giraffen, wat altijd maar stressvol is. Gelukkig ging alles goed! Zelfs de grensovergang ging goed… Mijn werkvergunning is al in April verlopen, ik ben opnieuw goedgekeurd voor weer twee jaar, maar… Binnenlandse zaken wil de vergunning niet in mijn paspoort stempelen, omdat we één of ander belasting document nodig hebben van Ulf. Omdat de belastingman een boel geld schuld aan Ulf, willen ze eerst van drie jaren de boeken volledig onderzoeken. Het eerste jaar zijn ze nu nog mee bezig… en dus krijgen we niet dat benodigde document. Over de grens gaan is dus spannend, want officieel gezien is mijn vergunning dus verlopen. Hopen maar dat dat goed gaan naar NL toe, en vooral weer terug!

Verder in Augustus hebben we weer een hoop giraffen gevangen en verhuisd. Dit is echt het jaar van de giraffe, we hebben er nog nooit zoveel in een jaar gedaan! Bij AfriCat hebben we een drie bruine hyena’s een halsband omgedaan, erg gaaf, omdat dit een soort is waar we niet veel mee werken. Omdat ze niet ‘mak’ zijn, legden we een lokaas neer (kop van een wildebeest). Daar doen we slaaptabletten in, en observeren van een afstand. Zodra we zien de tabletten beginnen te werken, darten we de hyena, en hopen we dat hij/zij niet te ver wegrent. Gelukkig in de meeste gevallen rennen ze even weg, maar komen dan weer terug, want de tabletten zorgen er ook voor dat ze hongerig worden. We hebben verder nog kudus, sables, wildebeesten gedart, en een paar leeuwen behandeld voor miltziekte. Een gaaf project waar we bij betrokken zijn, is een onderzoek van het Max Planck Instituut voor diergedrag. Hiervoor darten we een boel verschillende soorten (van olifanten, neushoorns, giraffen, zebra’s tot elanden en springbokken en alles ertussen), en plaatsen we een oor tag met een zonnepaneel. Omdat deze tag met torens ‘communiceert’ i.p.v. met een satelliet, kunnen we veel kleiner en lichter gemaakt worden, en kan de boer zien waar de dieren zich bevinden op elk moment van de dag. Erg leuk om hierbij betrokken te zijn, omdat we met veel verschillende soorten op één dag werken.

In September ging de drukte onverminderd door. We begonnen de maand met onze Wildlife Para-Professional Weekend, bij Erindi. Omdat er niks georganiseerd wordt voor de mensen ‘onder’ de dierenarts, organiseren wij deze weekenden. We komen bij elkaar, krijgen les van Ulf, en deze keer ook van een slangenexpert, en darten verschillende dieren. Zo hadden we twee leeuwen, en wel 30+ Afrikaanse wilde honden gedart! We zijn naar het diepe zuiden geweest, waar we (alweer) een boel giraffen hebben verplaatst, ditmaal omdat er niks te eten meer was voor ze. Ook hebben we bosbokken gedart, mijn eerste keer! Deze middelgrote antilope lijkt op een nyala, maar is wat kleiner. Ze zijn erg snel en behendig, dus het was een hele missie om ze te darten met de helikopter. Het vereiste opperste concentratie van de piloot om in de bergen zo’n klein bokje te achtervolgen en Ulf in een dart-positie te krijgen!

We hebben verder een lechwe met een enorm abces behandeld, een luipaard een halsband omgedaan, een kudu verlost van een stuk draad om zijn horens, een paar sables verhuisd en hebben we impala’s gedart en een boma vangst bijgewoond met dierenarts studenten. Verder zijn we naar Etosha geweest voor een paar dagen, wat superleuk was. We hebben een hoop gezien! Eind van de maand belde een boer ons op, die 2 aardvarken babies gevonden had. De moeder was doodgereden door een truck, dus we haalden ze op, en werd Ulf’s huis hun nieuwe thuis. Het waren een mannetje en vrouwtje, maar het mannetje was zeker de helft kleiner, en heeft helaas niet lang geleefd.

In Oktober hebben we een nyala bul met een strik behandeld, wat sables gedart, en dik-diks verhuisd naar Ulf’s farm. Niet zo makkelijk om deze kleinste antilopen te darten! Ze zijn erg gevoelig voor de drugs die we gebruiken, dus zodra ze gaan liggen rennen we erop af en maken ze gelijk wakker, dan is het vasthouden geblazen en worden ze in een transport box gezet. Ze lopen nu in een klein kamp naast Ulf’s huis, en zullen op een later stadium, als ze goed gewend zijn en de regens komen, vrijgelaten worden. We hebben een boel neushoorns gedart samen weer met het Max Planck Instituut, en oor tags ingedaan. Zo kan de boer zijn neushoorns 24/7 in de gaten houden. We hebben ook nog wat andere soorten gedaan omdat er nog tags over waren. We hebben een boma vangst van waterbokken bijgewoond, en nog een paar gedart. Ook hebben we nog giraffen en gouden oryxen gedart. Deze dieren zijn allemaal naar een andere farm gegaan. Eind van de maand hebben we ook nog een neushoorn onthoornd, die problemen maakte met de rest van de neushoorns. We hebben in 6 dagen meer dan 3000 km gereden! We gingen naar het zuiden voor de neushoorn, vandaar naar Outjo (onder Etosha) voor een ontsnapte neushoorn, en toen weer naar het zuiden om cheeta’s en luipaarden te vaccineren, en toen oost 😉

Het begin van November was onverminderd druk, we hebben een neushoorn bevrijd van een stuk draad om zijn poot, een operatie op een eland bul gedaan (de eigenaar dacht dat hij plastic gegeten had, dus de maag moest opengemaakt worden). Verder hebben we les gegeven bij AfriCat aan Japanse dierenartsen, en met hun een bruine hyena een halsband omgedaan. Ondanks de taalbarrière (alles moest vertaald worden) was het erg leuk. We hebben ook nog een gewonde nyala en lechwe behandeld. Nu is Ulf op vakantie, en ik pas op de beestenbende. De avond voor ze vertrokken is er nog een eland kalf binnengekomen… Een elandkoe wat pas gekalfd had (nageboorte hing er nog uit) was dinsdag doodgeschoten, omdat ze verschijnselen van hondsdolheid had (brein-test was positief…), maar de volgende dag werd een kalf ontdekt! We weten niet zeker of het haar kalf was, aangezien dit kalf nog erg sterk was. Een mogelijke moeder werd niet gevonden. Dus ik ben druk bezig met de fles geven en haar te weerhouden van alles op te eten 😉 Helaas ook droevig nieuws, wat het aardvarken vrouwtje deed het niet goed. De laatste weken ging ze al achteruit, en toen ik het overnam ging het alleen maar slechter. Ze at niet meer, en uiteindelijk moesten we de beslissing maken om haar te laten inslapen.

We hebben nog één job gepland in December, een luipaard moet een nieuwe halsband krijgen, en we gaan proberen nog een bruine hyena te krijgen bij AfriCat. Dan vlieg ik 13 Dec in de avond naar NL, en land ik de 14e om 10:00.

Lang verhaal, hoop meegemaakt 😉 Groetjes Mariska

Foto's zijn hier te vinden: https://photos.app.goo.gl/MQeFa431pxq5pSXp9

1. Myrna Dekker:
    28 november 2023
    Wederom leuk om te lezen Mariska. Je maakt zo een hoop dingen mee.