Tanzania & Zanzibar

29 februari 2020 - Windhoek, Namibië

Hoi allemaal,

Het jaar is nog maar 2 maanden oud, maar heb al heel wat meegemaakt! Na een lekkere vakantie in Nederland met m’n familie, vloog ik 8 Januari terug naar Windhoek, om de 10e weer door te vliegen naar de volgende vakantie; met Esther ging ik naar Tanzania en Zanzibar! Helaas vonden ze het nodig om de dag voor Tanzania mijn telefoon te stelen, dus de voorbereiding was wat minder… Gelukkig heb ik wel mijn nummers nu terug.

De volgende dag vertrok ik vroeg naar het vliegveld, en na heel wat overstappen kwam ik in de avond aan in Kilimanjaro. Ik heb in Moshi overnacht, en Esther kwam de volgende ochtend aan vanuit Nederland. De volgende dag hadden we een superleuke dag; we zijn naar de Materuni waterval geweest, een mooie, maar ook best pittige, wandeling naar de 70-meter hoge waterval aan de voet van de Kilimanjaro. Dit was erg mooi om te zien. Van ons hoefde het zo, maar onze gids wilde ons per se de koffietour laten zien, dus nou ja, vooruit dan maar. Ondanks dat we beide geen koffie drinken, was het heel leuk om te zien. Ze maken het nog op traditionele wijze, met veel muziek en zang. We mochten meehelpen om de koffie te maken (behoorlijk zwaar werk, al dat stampen van de bonen!) en we sloten de toer af met een kop koffie… We hebben het geproefd, maar niet echt ons ding 😉 Hierna zijn we doorgegaan naar de Kikuletwa Hotsprings, een prachtig helderblauw warm water, waar we lekker gezwommen hebben. Onze gids heeft ons toen in Arusha afgezet, want de volgende dag zou de safari beginnen!

We werden opgehaald door Mudy, onze gids. In 6 dagen zouden we het Northern Circuit doen; Tarangire NP, Lake Manyara, de Serengeti en de Ngorogorokrater. Tanzania is trouwens mooi groen, en deed me best wel aan Congo denken. Tarangire NP was een mooi park waar we gelijk al heel wat dieren hebben gespot. Veel antilope soorten, en olifanten. We hebben ook nog leeuwen gezien. De volgende dag zijn we naar Lake Manyara geweest, wat is dit een mooi park! Het is niet groot, maar heel divers qua landschappen. We begonnen in een bosgedeelte, daarna wetlands en savannes. Ook hier weer heel wat dieren gezien, en veel verschillende vogelsoorten. We sliepen in een soort van iglos, basic, maar leuk bedacht! Minder leuk waren de koude douches…

De volgende dag zijn we via de Nogorogoro Conservation Area naar de Serengeti gereden, één van de hoogtepunten van de reis! Op weg naar de Serengeti stopten we bij een uitkijkpunt over de Ngorogoro krater, gaaf om te zien! Daarna reden we door, langs berglandschappen en Maasai dorpjes. Uiteindelijk waren we bijna in het Serengeti NP (Serengeti betekent zoiets als eindeloze vlaktes in het Maasai), en toen zagen we duizenden gnoes en zebra’s. Het was ongelofelijk hoeveel dieren er waren. Dit was onderdeel van de grote migratie. Het leken wel mieren toen we op een uitkijkpunt stonden, ongelooflijk! Ook hebben we meerdere gevlekte hyena’s hier rond zien lopen, op klaarlichte dag. Toen we aankwamen bij de Serengeti, zagen we gelijk een groepje leeuwen uitgeteld langs de weg liggen, dit begon goed! We zijn hier 2 nachten gebleven, op een camping in het midden van de Serengeti. In de avonden liepen de hyena’s dwars door het kampeerterrein, en stonden de buffels vlak achter onze tent te grazen! De volgende 2 dagen hebben we erg veel gezien, van nijlpaarden, tot veel antilope soorten (o.a. topi, mooi dier wat ik nog nooit gezien had) en verschillende vogelsoorten. Eén van de hoogtepunten was toch wel een jong luipaardvrouwtje dat een jong Thompson gazelle in het vizier had! Ze bekroop hem in het hoge gras, maar helaas voor haar had hij het door. Teleurgesteld draafde ze vlaklangs onze auto, en ging in een boom liggen. Ook hebben we leeuwen, hyena’s, cheetahs, grootoorvossen (best bijzonder hier!) en nog een luipaard in een boom gezien. De Serengeti is prachtig, nadeel is wel dat er veel toeristen zijn. Wij waren in het laagseizoen, ik zou nooit in het hoogseizoen willen gaan. Als er ergens een leeuw of luipaard opdook, dat kwamen gelijk 10-15 safari auto’s erop af geracet.

Na de Serengeti gingen we door naar de Ngorogoro krater… in één woord WAUW!! De Ngorogoro krater was vroeger een vulkaan, en na de uitbarsting is een grote krater overgebleven. De dichtheid qua dieren is enorm! We hebben hier van alles gezien, flamingo’s, olifanten, leeuwen, hyena’s, veel antilope soorten, en… 2 zwarte neushoorns, ze waren wel ver weg, maar toch erg gaaf! Onze big 5 was hiermee compleet 😊

Na de krater werden we afgezet in Arusha, en de volgende ochtend moesten we al vroeg op, want we vlogen door naar het bounty-eiland Zanzibar! De eerste 2 nachten verbleven zo goed als op het strand aan de Indische Oceaan, heerlijk! Prachtig witte stranden, en warm oceaanwater. We hebben lekker gewandeld, schelpen gezocht, gelezen en uiteraard lekker gezwommen. Daarna zijn we meer noordelijk gegaan. Hier zaten we op 2/3 minuten lopen van het strand. Ik ben gaan snorkelen bij Mnemba eiland, dit was prachtig! Voor mij de eerste keer dat ik zoveel vissen en koraal zag! Mijn vissoorten-kennis is helaas niet zo goed, maar ik heb heel veel soorten gezien. Ook zee-egels, zeekomkommers en een murene!

De laatste 2 nachten verbleven we in Stone Town, de hoofdstad van Zanzibar. Dit is een mooi klein stadje met nog veel oude architectuur en kleine steegjes vol kleine (souvenir) winkeltjes. Veel deuren zijn bijvoorbeeld mooi versierd. We zijn ook naar de Slave Market geweest, erg indrukwekkend. Het is ongelooflijk wat mensen elkaar hebben aangedaan (en eigenlijk nog doen). Zanzibar was erg groot in de handel in slaven, die voornamelijk naar het Midden-Oosten werden gebracht. Na een reis van zo’n 16 dagen zat het er dan op! Het was een hele mooie vakantie, super veel gezien en gedaan! Tanzania en Zanzibar kan ik zeker iedereen aanraden, het is prijzig, maar echt de moeite waard!

Fotos zijn te vinden op: https://photos.app.goo.gl/orbYogXwX5NAs6yU7

Groetjes Mariska