Update

22 september 2019 - Windhoek, Namibië

Hoi allemaal,

De tijd vliegt, het is alweer een tijdje geleden dat ik een update geplaatst heb! Het was redelijk druk de laatste maanden. De koude nachten worden minder, en dagen worden warmer en warmer. Nog steeds erg droog hier, verschrikkelijk… De vooruitzichten zijn redelijk positief voor een goed regenseizoen, maar dat is maar altijd afwachten natuurlijk… We hopen het maar!

We hadden wat kleine jobs, zoals een gewonde gouden wildebeest, lechwes met lange hoeven, verplaatsen van sables, behadelen van een sable kalf met een abces etc. Op één grote job hebben we ruim 50 sables en roans gecheckt, we hebben ze gevaccineerd, hoeven geknipt etc. We hadden best een bijzondere case, een roan met een worm cyste in zijn heup! De roan had een dikke bult op zijn heup, Ulf maakte het open, en haalde er een hele bal uit, vol worm eitjes! Vis, maar bijzonder om te zien! We hebben de roan behandeld. Verder hadden we een leuk neushoorn klusje, we moeten de lichaamsconditie beoordelen. Ik zat achterop de auto, en moest fotos nemen van alle neushoorns. Supergaaf! We hebben ook nog een aardvarken gezien, en vossen 😊 Kan het eigenlijk geen werk noemen 😉

Daarnaast hebben we wat post-mortems gedaan, oftewel autopsies op dode dieren. Helaas 2 neushoorns, en een sable… Interessant om te zien, ik leer er veel van. Eén van de neushoorns was doodgegaan aan zijn verwondingen door een andere bul, de andere weten we niet. Het rottingsproces was al te ver. De sable had een gat in zijn middenrif, waardoor een deel van de maag in de borstkas was gekomen.

Verder hebben we weer olifanten naar Congo gebracht. Weer een hele trip! Naast olifanten hadden we ook 50 zebras, en een jong nijlpaard mannetje mee. Dit jonge nijlpaard mannetje is de groep uitgezet door de oudere mannetjes, en alleen. In Congo is een vrouwtje alleen... We besloten dus om ze bij elkaar te introduceren in Congo. We hebben onderweg dolfijnen gezien, heel mooi! In Congo hebben we nog in een helicopter gevlogen, zo’n grote van het leger! Het was erg mooi om het reservaat van bovenaf te zien, wat een prachtige, maar onherbergzame landschappen! Wat goed was om te zien, is dat het heel duidelijk is wat het reservaat voor doel heeft. Buiten het reservaat is alles platgebrand, geen bossen, nauwelijks bomen. Een groot contrast met het landschap binnen het reservaat. Het laat goed zien hoe belangrijk het is om gebieden te beschermen. We zijn ook nog met een mocorro (boomstam-boot) de rivier op geweest. We hebben toen bosbokken en lechwes gezien!

Ik ben een weekje bij Juliette geweest, heerlijk om weer tussen de neushoorns te zijn! Het is wel erg om de droogte te zien, bijna alle neushoorns komen 2x per dag om voer te krijgen, omdat er nauwelijks of geen gras meer in het veld is. Ik mocht ook 4 neushoorns vaccineren (met een dart-geweer) met rhinovax. Dit is een vaccinatie tegen antrax (miltvuur) wat veel voorkomt in de grond van Namibië. Alle neushoorns moeten jaarlijks deze vaccinatie krijgen.

In September zijn we weer met het schip naar Congo geweest, ditmaal met ‘plains game’. We hebben in totaal 205 dieren overgebracht, één van onze grootste vrachten ooit! We hadden waterbokken, blauwe gnoes, elanden, nyalas en giraffen bij ons. Dit was een lekker tripje, heel wat relaxter dan olifanten 😉 De dieren deden het erg goed, de giraffen werden zo mak, dat ik ze uit de hand kon voeren! Zelf 1 eland kon ik uit de hand voeren! En dan hadden we nog een heel speciaal moment… We hebben bultruggen gezien!! Zo gaaf! Een groep van 5, ze sprongen uit het water, en sloegen met hun vinnen op het wateroppervlak. Zo communiceren ze met elkaar. Dit was echt een heel bijzonder moment!

Na de Congo trip waren we 2 dagen in Windhoek, en toen konden we door naar Juliette, voor een grote neushoorn-onthoorning job. We hebben op 1 dag 15 neushoorns gedaan! De kalfjes (oud genoeg om op eigen benen te staan) hebben we verplaatst naar een ander kamp, de moeders hebben we onthoornd. De 2 dagen erna hebben we ook nog wat neushoorns gedaan. Neushoorn-werk is mijn favoriete werk, altijd zo indrukwekkend om zo dichtbij zo’n prehistorisch dier te zijn! Mijn job is om als een van de eerste bij de neushoorn te zijn, dan geef ik een injectie in de oor-ader. Het middel wat ik inspuit helpt de neushoorn om beter te ademen, het slaapmiddel is namelijk erg sterk, en neushoorns zijn heel gevoelig ervoor. Ter vergelijking, voor een volwassen sable antilope van zo’n 250 kg gebruiken we 10 mg, voor een volwassen neushoorn koe van zo’n 2500 kg gebruiken we 5 mg! Daarna help ik met het verzamelen van samples; bloed, haren etc. En dan mag ik de neushoorn wakker maken, altijd het leukst om te doen!

Nadat ons werk erop zat, reden we terug naar Windhoek, waar we eind vd middag aankwamen. De volgende ochtend werden we gebeld, neushoorn ontsnapt! Dus we konden weer dat hele eind (bijna 400 km) weer terug ;) Gelukkig hadden we haar snel, en hebben haar weer terug naar de farm gebracht. Omdat het te laat was om terug te rijden, bleven we slapen, en gingen we de volgende dag terug. Halverwege kregen we een telefoontje, sable ziek, 120 km ten zuiden van Windhoek. Dus snel even naar huis om wat spullen te halen, en weer door naar de volgende klus! Was een lange dag, maar beter dan niks doen natuurlijk 😉

Dat was het wel zo’n beetje, waarschijnlijk gaan we binnenkort nog naar Angola om dieren te brengen, Congo zit er voor dit jaar op, de volgende olifantengroep doen we pas volgend jaar, omdat het nu te warm wordt.

Fotos zijn hier te vinden: https://photos.app.goo.gl/Y63a2zN4rwgJT37y5

Groetjes Maris