Uiteindelijk, de eerste update van 2024!

4 mei 2024 - Windhoek, Namibië

Hoi allemaal,

Uiteindelijk een berichtje van mij af! Het jaar gaat zo hard, we zitten alweer in Mei!

We hebben tot nu toe een redelijk vol jaar gehad, ik ben een weekje eerder teruggevlogen naar Namibië omdat we een grote job hadden. Een boel antilopen moesten voorbereid worden voor een veiling. Dit betekend dat ze gedart moeten worden, zodat we de horens kunnen meten en foto’s van ze kunnen maken. De foto’s en info komen in een catalogus, en op basis hiervan kunnen andere wild-boeren de dieren kopen. Ook hebben we een boel dieren, zoals jonge bullen, naar een ander kamp gebracht, zodat ze niet gaan vechten met de dominante bul. Dit hebben we in totaal op 5 verschillende farms gedaan, we hebben nog nooit zo’n drukke Januari gehad! De diversiteit in dieren was erg leuk, van springbokken, gnoes, elanden, impalas, roans en sables.

Februari was iets stiller. We hebben een luipaard gedart die een nieuwe halsband om kreeg (zodat onderzoekers hem kunnen volgen, en meer kunnen leren over luipaarden). We zijn hierna doorgereden naar Erindi om een paar sables te bekijken, omdat ze wat mager waren. Op de weg terg kwamen we in een enorme hoosbui terecht! De wegen waren rivieren! Er was zoveel water gevallen, dat alle waterdammen van Erindi in een klap vol waren. Erg goed nieuws, maar… helaas is er lang niet genoeg regen gevallen in de meeste delen van Namibië, en is er maar weinig gras. Het zal wat dat betreft een moeilijk jaar worden, veel plekken in Namibië hebben nu al te kampen met droogte, en de volgende regens komen pas (hopelijk) eind van het jaar weer. Veel boeren proberen zoveel gras en lucerne als mogelijk te kopen. De handelaren weten dit, en de prijzen zijn enorm omhoog gegaan. Zo betalen de boeren maar liefst N$280 voor 1 baal lucerne, dit is ruim het dubbele van normaal.

We hebben een hoop roans en sables gedart, en een neushoorn die een enorm stuk hout in haar voet had! Ze kon nauwelijks op haar voet staan, wat een opluchting voor haar toen dat stuk eruit gehaald was! Verder hebben we Dr Morné de la Rey van Zuid-Afrika weer op bezoek gehad. Hij is een expert op het gebied van voortplanting bij dieren. Hij kwam om een paar neushoorns te onderzoeken, die nog nooit drachtig geweest waren. De eerste koe heeft hij behandeld, zij reset als het ware de eierstokken, door alle eitjes eruit te zuigen. Dit levert een enorme impuls op het hormoon systeem, waardoor de neushoorn op hitte komt. Hopelijk wordt ze dan gedekt, en krijgt ze een kalf. Elke neushoorn telt! We hebben ook sperma afgenomen bij een bul, om te kijken of hij wel vruchtbaar was. Dat was hij gelukkig! Op de andere farm hebben we 2 neushoorn koeien gecheckt, de een was drachtig 😊 De ander hebben we vorig jaar gedaan, ze was helaas nog niet drachtig, maar haar eierstokken zagen er zo mooi uit, dat Dr de la Rey besloot haar niet nog eens te behandelen, en hij verwacht dat ze snel drachtig zal worden.

In Maart hebben we een paar neushoorns gedart die naar andere farms gingen, en een leeuwin gedart die niet meer wilde eten. We konden niks vinden, en gelukkig begon ze weer uit haarzelf te eten. Midden-maart was de grote wild veiling. Helaas, vanwege de droogte was het geen succes. De prijzen voor de dieren waren er laag, en een hoop dieren zijn niet verkocht. Op dit moment koopt iedereen liever voer, dan nieuwe dieren, wat te begrijpen is. Maar geen goed nieuws voor de boeren en ons. We verwachten dat ons reguliere werk (voornamelijk antilopen) zal afnemen dit jaar. In het diepe zuiden hebben we een neushoorn behandeld die een dikke poot had. Het leek op een oude wond van een strik, en Ulf vermoede dat de strik nog binnen in haar poot was! We hebben een mobiele röntgen machine geleend, en ja hoor! Een strik van staal tot op het bot! We konden het er gelukkig uitvissen, en ze loopt weer goed! Eind Maart/begin April hebben we een training aan dierenarts-studenten gegeven. Iedereen moest zelf een dier darten, monitoren, en weer wakker maken. Ik vond het erg leuk, ik hou er wel van om mensen dingen te leren.

Begin April kregen het telefoontje wat je niet wilt… Een moeder neushoorn was overleden (natuurlijke omstandigheden), maar ze had een kalf van 12-14 maanden bij haar. Het kalfje zou het wel redden zonder melk, maar zou ze ook op haar eigen overleven? Ze was best klein voor haar leeftijd, en er is nauwelijks gras op de farm. We hebben daarom besloten om haar naar een neushoorn-opvang te verhuizen. Nu was de vraag, gaan we haar in een klein kampje zetten, en toch nog melk geven (normaal drinken ze melk tot +/- 18 maanden), of gaan we haar in een groot kamp vrijlaten, waar recent 2 andere weesjes zijn vrijgelaten. Die weesjes waren echter al ruim 2 jaar. We besloten toch om haar in het grote kamp vrij te laten, en hoopten dat ze aansluiting zou krijgen met de 2 grotere weesjes. Ze at gras goed, dronk water, en naar een paar dagen werd ze geaccepteerd. Nu zijn het de 3 vrouwelijke musketiers! Eind goed al goed! Verder hebben we weer wat sables gedart, die waren verkocht op de veiling. Die gingen dus naar een andere farm. Ook hebbe we impalas gedart die verhuisde, en blesbokken! Dit is een soort waarmee we maar weinig werken, dus dat was leuk.

Ulf ging voor bijna een week naar het wereld-dierenarts congres in Zuid-Afrika, dus ik kon lekker naar Juliette en de neushoorns! We hebben een leuke tijd gehad, het is altijd een plezier om hier te zijn! Venascha, het ‘weesje’ van inmiddels twee jaar geleden is een hele dame geworden! Ze loopt samen met oma neushoorn Nanna, en we hopen dat ze snel aansluiting vindt met een paar knappe jongens die in hun buurt lopen. Eind April hebben we 1500 km gereden om 7 dieren te darten :p. Omdat de helikopters zo duur zijn tegenwoordig, willen mensen dat we van de auto af darten. Maar… dan moeten de dieren niet zo wild zijn! Een boel dieren kregen we niet gedart, erg frustrerend voor ons, maar ook voor de boer. Het is een lastig parket nou met en hoge helikopter prijzen, droogte, en hoge benzineprijzen. Dit zal helaas een trend zijn die door gaat zetten, en dit zal ons werk moeilijker maken. Maar ja, weinig wat we daaraan kunnen doen!

We hope maar dat de regens vroeg komen dit jaar. In Windhoek zijn ze begonnen met de eerste water-restricties, zo mag je niet meer je auto wassen, zwembaden moeten worde afgedekt (om verdamping tegen te gaan), en tuinen mogen alleen minimaal natgemaakt worden. De waterdammen wat ons van water voorziet is maar rond de 11%, dat is heel minimaal… De volgende stap zal misschien zijn dat we beperkt water uit de kraan gaan krijgen. Gelukkig krijg ik altijd drinkwater van Ulf’s farm, hij heeft goed water wat uit een boorgat komt.

Aankomende tijd zullen we maar weinig thuis zijn, we gaan weer een oor-merk project doen, waarbij dieren een oormerk met zonnepaneel krijgen, zodat ze gevolg kunnen worden, en dan gaan we nog een boel antilopen darten en verhuizen die verkocht waren op of na de veiling.

Foto’s: https://photos.app.goo.gl/GPb6JT9UWjzg2g6N9

Groetjes Mariska