Update

4 oktober 2021 - Windhoek, Namibië

Hoi allemaal,

Het is alweer een tijdje geleden dat ik een update heb geplaatst, dus het wordt weer hoog tijd! De laatste keer dat ik wat geschreven had was in Juni, en inmiddels hebben we de koude winter achter ons gelaten, en begint het zomer te worden. De tuin staat in bloei, en de groentetuin begint weer groen te worden!

Vanwege Covid lift het toerisme bedrijf nogal op zijn gat, en dat betekent voor ons dat het qua werk nog steeds niet echt lekker gaat helaas. De boeren hebben geen geld, dus ook niet om een dierenarts te laten komen. We hebben we wat jobs gelukkig gehad. Op één van de farms waar we regelmatig komen hebben we in Juni een paar lechwes en sables gedart, en heeft Ulf een zebra behandeld die enorm lange hoeven had, deze moesten ‘getrimd’ worden. In Julie hebben we een paar neushoorns verplaatst, en verder ben ik vooral in de kliniek geweest.

In Augustus was het gelukkig wat drukker. Begin Augustus zijn we met 5 sables, 5 roans, 6 elanden, 5 gnoes en 10 nyalas naar het zuidoosten van Congo gereden! Een trip van 3000 km! Dit was nogal een ervaring! De meeste dieren hadden we de dag voor vertrek gedart. Het eerste deel van de reis was naar de grens van Namibië naar Zambia, dit was al zo’n 1000 km. We hadden een speciale vergunning om door de nacht te rijden (er is hier nog steeds een avondklok), en we reden in het donker door de Caprivi-strip. Dit was geweldig; we hebben sables, roans en buffels langs de weg gezien! De volgende ochtend zijn we de grens overgaan naar Zambia, mijn eerste keer in dit land. Moet eerlijk zeggen dat ik er niet zo nodig weer naartoe wil gaan 😉 Dit is echt Afrika, de grensprocedure duurde erg lang, en iedereen wil geld van je hebben. Je betaalt je blauw aan wegenbelasting, en dat terwijl de meeste wegen 3x niks zijn! Uiteindelijk komen we in de middag door, en reden we voor het eerst in Zambia. We moesten een hele omweg nemen, omdat de kortere route te slecht is om overheen te rijden met dieren. Ook moest er een speciale ‘wildlife-politie’ man mee, om te controleren of we geen dieren in Zambia achterlieten… Ook tegen een flink prijskaartje natuurlijk… We reden dwars door Kafue National Park, hier zagen we pukus (antilope soort), lechwes, en verschillende vogelsoorten. Goed om te zien, want verder is er niks op de route die wij reden. Overal mensen langs de weg, bomen worden gekapt en alles wordt gebrand (slash and burn) voor kleinschalige landbouw. Onze gemiddelde snelheid was zo’n 30 km/uur vanwege de slechte wegen… Onderweg kom je heel wat tolhuisjes tegen, waar je weer een smak geld moet betalen, en waar dat geld naartoe gaat… Joost mag het weten, in ieder geval niet naar het onderhoud van de wegen! De dieren deden het gelukkig super, elke avond gaven we ze water en eten, en dan aten we zelf ook wat. Na +/- 4 uur slapen in de nacht gingen we dan weer verder.

Na twee nachten langs de weg geslapen te hebben in Zambia, waren we dan eindelijk aangekomen bij de grens van Zambia naar Congo. We gingen met een pond de rivier over (duurde uuuuren voor de pond-bestuurder kwam opdagen…), en de grens bij Congo was nogal wat. Iedereen schreeuwt in het Frans iets tegen je, en waar het op neerkomt is dat ze geld willen 😉 Gelukkig werden we gered door de eigenaren van het reservaat, en konden we door. Het is heel erg om te zien hoe alles vernietigd wordt, ook in Congo. Er staat geen boom meer overeind, alles wordt gekapt voor houtskool. Het reservaat waar we de dieren afleverde was prachtig! Het enige stukje wat nog over is in dit gebied. Het was een mooi oud miombo-bos. Het vrijlaten van de dieren was geweldig, ze waren stuk voor stuk rustig, 2 van de gnoes gingen zelf spelen voor de trucks! De volgende 2 dagen hebben we door het reservaat gereden om de dieren te spotten, en de meeste hebben we gezien. Wat een mooie plek! We zijn ook nog naar een ander reservaat gegaan, om advies te geven, en hopelijk gaan we binnenkort hier ook nog dieren naartoe brengen.

Verder in Augustus hebben we nog een mooie grote kudu bull gedart, en naar een andere farm gebracht, altijd gaaf om met zulke indrukwekkende dieren te werken! Verder hebben we nog wat sables, roans, lechwes, tsessebes en een zebra gedaan.

En toen kwam eind Augustus… Een flinke veldbrand brak uit in Brakwater, een paar plotten achter onze. Het vuur verspreidde zich snel, en voor we wisten kwam het vuur naar onze plot. Terwijl Inger en ik klaar stonden met onze tuinslangen om het vuur dat met rap tempo naar haar huis opkwam, kreeg ik een telefoontje dat ik met spoed verband materiaal moest halen omdat Ulf gewond was geraakt tijdens het vuur-vechten op zijn farm. Gelukkig kwamen mensen Inger helpen, en kon ik gaan. Terwijl ik Ulf reed had ik voor de zekerheid een ambulance opgepikt, en die zijn meegereden. Ulf, helemaal rood, was nog vol grappen, en wilde niet naar het ziekenhuis, maar eenmaal daar bleek het toch een stuk erger dan verwacht. Hij is voor zo’n 25% verbrand, met heel wat derdegraads brandwonden. Zijn gezicht, beide armen, rechterhand en beide benen waren verbrand. De doctoren hebben een paar dagen hierna zijn dode huid weggehaald, en uiteindelijk heeft hij 2 grote operaties gehad waarbij ze huidtransplantaties hebben gedaan. Onze plot is voor de helft verbrand, en Ingers huis was op een haar na gered. De volgende dag is het vuur weer teruggekomen, en heeft zo’n 60% van Ulf’s farm verbrand. Het vuur kwam tot op zijn huis, gelukkig waren er meerdere mensen die als leeuwen tegen het vuur gevochten hebben, en het huis gered hebben.

Het was erg heftig, maar Ulf hersteld goed. Inmiddels, 6 weken later, zijn alleen zijn rechterarm en rechterbeen nog in het verband, maar de dokter is erg onder de indruk van hoe snel hij hersteld. De laatste wonden duren nog wel even voordat het helemaal in orde is. Vorige week brak er weer een veldbrand uit in Brakwater, en nu is het meeste verbrand… Het is erg triest om rond te rijden, alles is zwart en dood. We hopen dat de regens snel komen, zodat er weer wat gras kan opkomen. Het is geen leuk jaar tot nu toe, maar hopelijk gaat alles van nu af aan beter! We hopen nog wat dieren naar Angola en naar Congo te brengen. Dat brengt in ieder geval wat geld in het laatje, want dat is hard nodig nu!

Ik vlieg 17 December weer naar Nederland, en vlieg 15 Januari weer terug.

Foto's (voor info bij de foto's, klik rechts op het 'i' tekentje): https://photos.app.goo.gl/hXJqqewLvoiYgv9V7

Liefs, Mariska