Laatste loodjes van 2021

14 december 2021 - Windhoek, Namibië

Hoi allemaal,

Het jaar 2021 is bijna ten einde, gelukkig maar. Niet het beste jaar voor de meeste mensen, ook n iet voor mij en ons werk. De laatste keer sloot ik af met het bericht van de brand en het ongeluk van Ulf. Gelukkig herstelt hij goed, en hebben we at leuke jobs gedaan!

We hebben best wat neushoorn werk gedaan; één neushoorn had een oogprobleem, en we hadden een paar ontsnapte neushoorns. Begin oktober zijn we naar het zuiden gegaan, waar we giraffen verplaatst hebben, en we hebben cheetahs, caracals en een bruin hyena gevaccineerd. Deze dieren leven in gevangenschap. Ze zijn ooit als kleintjes gevonden, en vormen nu een mooi verhaal over hoe belangrijk het is om de natuur te beschermen. Ook hebben we een lechwe gedart waarvan de hoorn in de mond groeide! Gelukkig waren we op tijd voordat de hoorn echt schade kon aanrichten.

Eind oktober was onze eerste echte grote trip… We hebben wild naar een game farm in centraal Angola gebracht, een trip van zo’n 2000km! Sables, lechwes en nyalas werden op 2 Namibische farms gevangen, en in de speciale wild-wagens geladen. Het was gaaf om weer naar Angola te gaan. De grensprocedure duurde weer eeuwig, en in eerste instantie zeiden ze dat we maar op de grens moesten blijven slapen! Gelukkig belde de nieuwe eigenaar van de dieren de grenspost, en zijn telefoontje werkte; een uur later waren alle papieren in orde en konden we gaan. Het zuiden van Angola lijkt maar slecht, het is erg droog. Centraal Angola lijkt gelukkig al een stuk beter, het is mooi groen. Angola is echt een aanrader, het heeft mooie diverse landschappen en grote bomen. Je moet wel een beetje avontuurlijk ingesteld zijn, de wegen (of wat ervan over is) zijn niet best 😉 Het is wel jammer om te zien hoe grote delen van het landschap verwoest wordt door mijnen, en het uithakken van gesteentes (marmer bijvoorbeeld). Hopelijk gaat de overheid op tijd inzien wat toerisme kan betekenen voor een land. Alle dieren waren mooi aangekomen, en de volgende dag hebben we nog een game drive gedaan, waar we de meeste dieren gezien hebben. Daarna zijn we doorgegaan naar een farm in Lubango, waar we meestal even heen gaan. Hier inspecteren we altijd het vee dat ze hebben (melkkoeien, geiten, varkens), en het wildkamp. Goed nieuws, ze gaan het groter maken, dus het wild krijgt er een mooi stuk grond bij. We hopen volgend jaar nog heel wat wild naar Angola te brengen, duimen maar dat het doorgaat 😉

In November hadden we een neushoorn met een gebroken been. We hadden speciaal een digitaal röntgenapparaat gehuurd, maar helaas heeft ze het niet gered… Je kunt maar weinig beginnen met zo’n wild, groot en sterk dier. Ik ben ook nog met Inger, mijn plot eigenaar en wat vriendinnen van haar naar de neushoorn farm geweest, het was leuk om haar alles te kunnen laten zien! Verder hebben we nog een mooie kudu gedart en naar een ander kamp gebracht. Deze boer heeft veel problemen met olifanten, die steeds z’n (elektrische!) heining kapotmaken. Er was al heel wat wild ontsnapt daardoor. Met de helikopter waren een paar giraffen en eland teruggejaagd, maar 3 dagen laten kwamen de olifanten weer, en was alles wat teruggebracht was, weer uit de farm… Het is niet makkelijk om met olifanten samen te leven, en ze eisen het leven van meerdere mensen per jaar in Namibië.

Eind November zijn Ulf, Juliette, Simone (een dierenarts) en ik naar een workshop in Zuid-Afrika geweest, waar we alles geleerd hebben over neushoorn weesjes. Een rit van zo’n 2100 km! Gelukkig waren de wegen goed! Het is ongelooflijk hoe hard het er aan toegaat in Zuid-Afrika. Er zijn meerdere neushoorn-weesjes opvangcentra, de een heeft meer dan 70 wezen, de andere 26! De stroperij is heel erg daar, en er zijn zelfs plannen om alle neushoorns uit Kruger Park te evacueren. Dit alleemaal omdat Europa en Amerika (CITES) de handel in hoorn niet willen toestaan. Er is geen geld meer voor beveiliging, en mensen willen geen neushoorns meer op hun farm omdat het te gevaarlijk is. Als de handel in hoorn open gaat, en we gooien alle hoorns die nu verborgen in kluizen zitten op de markt, dan zal de prijs enorm dalen. Het zal goedkoper zijn om een legale hoorn te kopen, dan een illegale. Stroperij zal nooit helemaal verdwijnen, maar het zal zeer zeker flink afnemen. Het voordeel van het legaal verkopen van de hoorn, is dat we aan de vraag kunnen voorzien. Hoorn groeit namelijk, in tegenstelling tot ivoor. Dus elke 2/3 jaar kun je een neushoorn onthoornen, en de hoorn verkopen. Dit zal ertoe leiden dat de neushoorn eigenaren hun dieren beter kunnen beschermen, en mensen zullen weer neushoorns willen hebben! Hiermee wordt het effectieve habitat vergroot. Hopelijk zal dit ooit gebeuren, en snel. We hebben niet veel tijd meer over…

In December zijn we naar één van mijn favoriete plekken in Namibië gegaan, de Kalahari! Mooie rode zandduinen met gelukkig nog gras, geweldig! Hier hebben we 2 oryxen gedart, en we hebben zelfs een flinke regenbui gehad. Verder is er nog niet veel gevallen helaas het is hard nodig, aangezien en enorm deel van Namibië afgebrand is. Verder hebben we nog wat sables gedart, en een leeuw, die een nieuwe GPS/VHF halsband om gekregen heeft.

En toen was het alweer mid-december! Omdat de Covid-aantallen wat omhooggaan in Namibië, ben ik voor de zekerheid maar in quarantaine, ik wil niet weer positief getest worden voor ik vertrek 😉 Ik vlieg 17 december naar Nederland, en kom de 18e aan. Ik vlieg 15 januari weer terug.

Fotos: https://photos.app.goo.gl/hXJqqewLvoiYgv9V7

Hopelijk tot snel,