Eerste weken in Namibië 2019

16 februari 2019 - Windhoek, Namibië

Hoi allemaal,

Ik ben alweer een poosje terug in Namibië na een heerlijke vakantie in Nederland! Drie dagen nadat ik in Windhoek geland was, kon ik alweer richting het vliegveld, ditmaal naar Congo!

Deze keer ging ik naar Congo wegens een wel heel speciaal project… namelijk een dierentuin project! Sinds het reservaat er is zijn er verschillende dieren ernaartoe gebracht; die in beslag genomen of gevonden waren bijvoorbeeld. Er zijn bijvoorbeeld een Afrikaanse gouden kat (superzeldzaam!), 2 bonobo weesjes, wat bavianen, 2 pythons en een paar grijze roodstaart papegaaien. Helaas is de kennis er niet om dieren in gevangenschap te houden, ze worden dus in een klein kooitje gestopt. Eind vorig jaar hebben Ulf en ik geopperd om de dieren dan ten minste toch een goed verblijf te geven. Ons idee was dan eigenlijk ook om Kinshasa Zoo naar het reservaat over te brengen, deze dierentuin is verschrikkelijk… Tijdens mijn vakantie in Nederland heb ik Erik van Vliet ontmoet. Hij is een bekende dierentuinarchitect die over de hele wereld werkt, en de mensen van het reservaat vonden het een goed idee hem te laten overvliegen!

Dus na 3 dagen Namibië kon ik door naar Congo, alleen. Ulf bleef in Namibië want hij gaf les op de faculteit. Veel mensen vonden dat niet zo’n goed idee dat ik alleen zou gaan omdat de presidentsverkiezingen net geweest waren, maar er was echt niks aan de hand, niet wat ik gezien heb in ieder geval. Erik vloog dezelfde dag, maar omdat ik erg laat aankwam hebben we mekaar de volgende dag ontmoet. We zijn door het hele reservaat gereden om Erik een indruk te geven van het project. In de middag hebben we door het stuk gelopen wat de dierentuin zou moeten worden.

De volgende dag hebben we het dierentuin plan vormgegeven. Het plan is behoorlijk uitgebreid, de bezoekers van het reservaat klagen nogal veel dat ze geen dieren zien. De dierentuin wordt een soort van ‘eerste stop’, waar mensen dieren van dichterbij kunnen zien, en meer over ze kunnen leren. Het moet de overweldigende biodiversiteit van Congo laten zien. Het plan bestaat uit 3 delen; de savanne, wetlands en het regenwoud. Ik persoonlijk wilde Kinshasa Zoo graag overbrengen naar het reservaat, maar dat lijkt toch wat gevoelig te liggen.

We zijn ook nog naar het Lola Ya Bonobo geweest, de enige bonobo opvang in de wereld. Ik was er al eens geweest, maar erg leuk om er weer naar toe gaan, wat een geweldig mooi project. Bonobo weesjes worden hier opgevangen, en als het kan, worden de bonobo’s vrijgelaten in een groot reservaat in het midden van Congo. Ook zijn we naar Kinshasa Zoo geweest, wat echt niet leuk is… De dieren zitten daar in de meeste gevallen alleen, op beton met tralies. Niks geen verrijking, natuurlijk substraat etc… Een paar verblijven zien er wel redelijk uit, maar vooral de chimps en bavianen is dier-onterend… Hopelijk kunnen we hier ooit nog iets aan doen.

Hierna heb ik redelijk veel in de kliniek gewerkt. Ik ben wel 2 dagen naar een vriendin geweest, die onderzoek doet naar schubdieren (pangolins)! Dit was supergaaf! Ze heeft een paar van deze schubdieren uitgerust met een VHF tag, die ze met een speciale antenne kan opsporen. Dus elke nacht (het zijn nachtdieren) gaat ze erop uit om ze te zoeken en hun gedrag te observeren. We hebben er 2 gezien. Daarnaast hebben we ook nog 3 luipaarden gezien, geweldig! Het was heerlijk om weer lekker terug in het veld te zijn!!

Een paar dagen later hebben we kudus/elanden gevaccineerd tegen hondsdolheid, en ook neushoorns. We hebben namelijk ontdekt dat neushoorns waarschijnlijk vatbaarder zijn voor hondsdolheid dan dat we dachten. We hebben nu 3 gevallen van een neushoorn die is overleden aan hondsdolheid. Er is niks in de literatuur hierover bekend onder Afrikaanse neushoorns. De volgende dagen hebben we 2 dagen op een game farm gewerkt, waar we een boel sables, roans en nyalas hebben gedart. Eindelijk weer het ‘echte’ werk! Op de terugweg hadden we helaas autopech... Iets met de versnellingsbak was doorgebrand, en we moesten wachten op de takelwagen... We hebben zo'n 4 uur moeten wachten, maar... we hadden wel een prachtige zonsondergang, en we hebben een aardvarken gezien, mijn eerste echte in het wild!!

We hebben trouwens echt hard regen nodig hier, dus blaas ff met z'n alle al die regenbuien vanuit NL hiernaartoe ;)

Foto's zijn hier te vinden: https://photos.app.goo.gl/Y63a2zN4rwgJT37y5 (Als de link niet werkt moet je hem selecteren, kopiëren en in je webadres-balk plakken, sorry, beetje onhandig dit...)

Fijn weekend, groetjes Mariska